Is 5 kilo afvallen in een week gezond?

Na het nemen van het besluit dat je zo snel mogelijk wilt afvallen wil je natuurlijk ook snel resultaat zien. In de loop der jaren kwam er, vaak zonder dat je er erg in had, steeds een paar kilootjes bij.

Nu je hebt besloten dat het genoeg is verwacht je dat die kilo’s er binnen de kortste keren weer af zijn. Maar is dat wel reëel? Als je gaat zoeken op internet mag je geloven van wel. Als je wat dieet sites bezoekt dan wordt je al snel geconfronteerd met claims van 5 of zelfs 10 kilo per week afvallen.

Of dat reëel is hangt sterk af van je gewicht en mate van overgewicht. Als je 180 kilo weegt dan zal het een stuk eenvoudiger zijn om 5 kilo in een week af te vallen dan voor iemand die 85 kilo weegt. Maar over het algemeen kan je echter stellen dat 5 kilo (of meer) in een week niet reëel is, en zeker niet gezond. Hoe dat precies zit zullen we in dit artikel uit de doeken doen.

Wil je 5 kilo gewicht verliezen of 5 kilo vet?

Als je gewicht wilt verliezen dan wil je vet verliezen. Het verlies van gewicht is een (logisch) gevolg van het verliezen van overtollig lichaamsvet. Om er goed uit te zien en voor onze gezondheid is het van belang dat we overtollig lichaamsvet verliezen.

Als we gaan lijnen dan verliezen we echter niet alleen maar lichaamsvet. We zullen ook vocht en spiermassa verliezen.

Het verliezen van vocht

Als we beginnen aan een steng dieet, zoals een crash dieet, dan krijgen we veel minder calorieën binnen dan wat het lichaam nodig heeft. Je lichaam zal een behoorlijk tekort aan koolhydraten krijgen waardoor het de glycogeen (suiker) voorraden gaat aanspreken welke in de spieren opgeslagen liggen.

Een eigenschap van glycogeen is dat het vocht vast houdt. Naar mate de glycogeen voorraden uitgeput raken zal je lichaam steeds minder vocht gaan vast houden. Na een dag of 3 – 4 zullen je glycogeen voorraden uitgeput zijn en heeft je lichaam enkele kilo’s aan vocht, via de urine, afgevoerd.

Hierdoor lijkt je crash dieet natuurlijk heel succesvol. Je bent immers in korte tijd veel kilo’s kwijt geraakt. Dit is echter geen lichaamsvet maar vocht. Zodra je je oude eetpatroon weer oppakt zal je lichaam de glycogeen voorraden weer gaan aanvullen waardoor er zo weer een paar kilo vocht bij komt.

Het verliezen van spiermassa

Als je een steng dieet volgt dan zal je lichaam naast vetten ook eiwitten gaan gebruiken als brandstof. Met het verbranden van eiwitten verlies je spiermassa. Dit is natuurlijk niet wenselijk. Je spieren heb je juist nodig voor een goed figuur (ook als je vrouw bent).

5 kilo afvallen in een week

Waar het eigenlijk op neer komt is dat je 5 kilo (of meer) in een week kunt verliezen. Een groot deel van deze kilo’s zal echter komen door het verlies van vocht en spiermassa.

Bedenk dat het 7.700 kcal kost om een kilo vet te verbranden. De gemiddelde vrouw heeft een dagelijkse calorieën behoefte van 2000 kcal. Als zij 4 dagen helemaal niets zou eten dan is ze pas een kilo lichaamsvet kwijt. Je snapt dat het daarom onmogelijk is om 5 kilo vet in een week te verliezen.

Gezond afvallen

Gezond afvallen en snel afvallen gaan niet samen. Om snel af te vallen zal je maar heel weinig mogen eten en drinken. Hierdoor krijgt je lichaam te weinig voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen binnen.

Wil je gezond afvallen dan kan je het beste er voor kiezen om geleidelijk te gaan afvallen. Het zal wat langer duren voordat je op je streefgewicht bent maar daar staat wel tegenover dat je gezond blijft (of wordt).

Gezond afvallen doe je door iets minder te gaan eten dan wat je dagelijkse calorieën behoefte is. Tot 500 kcal minder dan wat je normaal eet. Als je het tekort groter laat worden dan gaat je lichaam teveel eiwitten verbranden waardoor je spiermassa gaat verliezen. Tevens kunnen er tekorten ontstaan aan vitamines en mineralen.

De keuzes welke je maakt in je voeding zijn natuurlijk ook belangrijk. Juist tijdens het afvallen moet je ervoor zorgen dat iedere calorie welke je wel eet gezond is. Je wilt zoveel mogelijk vitamines en mineralen binnen krijgen uit zo min mogelijk calorieën.

Ook de keuze in macronutriënten is belangrijk als je gezond wilt afvallen. Soms wordt nog weleens ten onrechte gedacht dat je minder vet moet eten als je wilt afvallen. Het zijn echter geraffineerde koolhydraten en suikers welke de boosdoeners zijn.

Afvallen heeft te maken met je hormoonhuishouding en met name je insuline huishouding. Insuline heeft namelijk de eigenschap dat het er voor zorgt dat je lichaam vet gaat opslaan en vasthouden. Je lichaam maakt insuline aan als je bloedsuikerspiegel stijgt. Onder invloed van insuline kunnen je cellen het glucose uit je bloed opnemen.

Geraffineerde (snelle) koolhydraten en suikers zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel en insulinewaarden. Om dit te voorkomen zal je suiker helemaal moeten mijden en ook de geraffineerde koolhydraten moeten laten staan. Je lichaam heeft natuurlijk nog wel koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren, deze zullen dus nog steeds gegeten moeten worden. Hiervoor zal je moeten kiezen voor langzame koolhydraten. Deze worden langzaam afgebroken tot enkelvoudige koolhydraten (glucose) waardoor er een gelijkmatige afgifte van glucose aan het bloed ontstaat. Hierdoor hoeft je lichaam minder insuline aan te maken.

Eiwitten zijn ook belangrijk als je gaat afvallen. Vanwege het calorieën tekort zal je lichaam eiwitten gaan verbranden. Door extra eiwitten in je dieet op te nemen voorkom je dat je spiermassa gaat verliezen. Eiwitten hebben als bijkomend voordeel dat ze geen invloed hebben op je bloedsuikerspiegel en dat ze je een langdurig voldaan gevoel geven.